Gepost door: Rebecca Rijnders | februari 18, 2013

Wat wil de mens: big data of big surprise?

verwonderingDe behoeftes van de mens zijn soms tegenstrijdig. Enerzijds is hij gek op verrassingen, anderzijds is hij continu bezig om die verrassing in de kiem te smoren. We doen ons uiterste best om onverwachte wendingen uit ons dagelijks leven te bannen.

Gaan we naar buiten, dan checken we Buienradar, zodat we niet worden overvallen door de regen. Willen we naar de film? Dan bekijken we de trailer en vragen eerst na op Facebook of die film echt wel de moeite waard is.
Een dagje naar een onbekende stad? Dan willen we natuurlijk niet het risico lopen dat we een smerig broodje krijgen voorgeschoteld, dus stellen we van tevoren op Twitter de vraag wat de beste lunchplek is.

Big data
Een vakantie is al helemaal een enorme investering van tijd en geld. Die moeten we waterdicht hebben afgedekt. Google, Facebook, Twitter, Tripadvisor, geen middel wordt geschuwd om ons te verzekeren van het beste hotel op de mooiste plek.
De nieuwste internettrend is Big Data. Data zijn de heilige graal. Daarmee kan Google voorspellen of er griep komt, analisten zien wat de beurs gaat doen, en social media experts weten straks op basis van onze gegevens precies waar en wanneer het druk wordt of gezellig of welke plek we maar beter kunnen mijden.
Ja, het leven wordt steeds spannender dankzij de moderne technologie.

Verwondering
Maar die spanning hebben we wel nodig. Hongerig naar verrassingen struinen we onze timelines af of vestigen we onze hoop op sites als Buzzfeed. Vaak lukt dat wel. Voor even, want voor je het weet heeft iedereen dat leuke filmpje of plaatje alweer gedeeld en geretweet. Tot vervelens toe. Want social media bieden in theorie wel een podium voor elk mens om zijn unieke creativiteit tentoon te spreiden, maar in de praktijk blijken maar weinig mensen over dat talent te beschikken. Mijn voorspelling is dat de ware verrassing, de oprechte verwondering, steeds schaarser wordt. En daarmee steeds waardevoller.

Werkelijke originaliteit en verwondering. Het zou me niet verbazen als juist de technologie hier straks op gaat inspelen. Misschien wel een app die tegen je zegt: ga eens een dag offline en kijk wat er gebeurt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: