Gepost door: Rebecca Rijnders | februari 9, 2014

7 soorten journalisten die het gaan maken in 2014

Journalisten_900_450_90_s_c1_smart_scaleEr was geen jaar dat de journalistiek zoveel in het nieuws kwam als in 2013. Een jaar waarin het vak van alle kanten werd belicht om te zien wat er allemaal mis was gegaan en hoe het gered kon worden. Navelstaarderij, zou je kunnen zeggen, maar wel noodzakelijk en eigenlijk al veel te laat.

Een jaar van grote tegenstellingen ook. Grote uitgeverijen (Sanoma, TMG, Wegener) kondigden forse ontslagrondes aan, kleinere uitgeverijen werden ten grave gedragen en eigenlijk kwam geen enkel mediabedrijf ongehavend uit de economische en digitale strijd.

Aan de andere kant van het spectrum werden diverse nieuwe journalistieke initiatieven ontplooid. Als startup (De Correspondent, eLinea, Blendl, MyJour, Yournalist, Nine Connections) of dankzij projecten als NUlab, Het Nieuwsatelier en de Persinnovatie Challenge.

Een jaar – kortom – van pieken en dalen, van geboorte en sterfte. Dat de journalistiek zich bevindt op een kruispunt is duidelijk, welke spelers het juiste pad gaan kiezen nog in het geheel niet.

Modellen

Opvallend was wel dat de discussie zich met name toespitste op businessmodellen. Moesten uitgevers wel of geen paywall in het leven roepen? Wat is het model van de toekomst: betalen per artikel (het iTunes-model), per maand (het Spotify-model) of vooraf (crowdsourcing)? Gaat de lezer voor een uitgave betalen of rechtstreeks aan de auteur? Een belangrijke discussie, maar zeker niet de enige die ertoe doet.

Want het zou naïef zijn te vooronderstellen dat kranten enkel in de problemen zijn gekomen omdat adverteerders wegbleven. Ook veel lezers bleven weg, omdat ze hun informatie online bij elkaar gingen sprokkelen. Kranten en bladen zullen dan ook uit een ander vaatje moeten tappen om te zorgen dat mensen 90 cent voor een artikel gaan betalen.

Internet heeft niet alleen de verdienmodellen op z’n kop gezet, maar ook de rol van de journalistiek voorgoed veranderd. Iedereen kan publiceren en zaken aan het licht brengen die anders verborgen zouden blijven.

7 soorten journalisten

De toekomst van de journalistiek zal niet alleen afhangen van de manier waarop geld verdiend wordt, maar ook de manier waarop informatie wordt verzameld en overgebracht. En dat komt uiteindelijk neer op de journalist zelf: zijn talent en vakmanschap. Zijn vermogen om de wereld zo aan ons te presenteren dat wij bereid zijn ervoor te betalen. Direct of indirect.

Dit zijn de 7 soorten journalisten die in mijn ogen de toekomst hebben:

  1. De expert. Dit is de persoon die normaal gesproken wordt geïnterviewd door de journalist. Als hij of zij zelf in staat is om zijn kennis op heldere en onafhankelijke wijze over te brengen aan het publiek, kan hij een cruciale rol spelen in de journalistiek.
  2. De klokkenluider. Dit woord heeft het afgelopen jaar een heel nieuwe dimensie gekregen, maar ook op kleinere schaal kan de goed ingevoerde journalist informatie aan het licht te brengen die anders verborgen zou blijven. Hij is een onderzoeker, een factchecker, maar ook een slimme netwerker.
  3. De mooischrijver. Er zal altijd behoefte zijn aan mensen die de kunst van het verhalen vertellen als geen ander beheersen. De boodschap zelf hoeft niet opzienbarend zijn, maar iemand die zijn mening of visie op onnavolgbare manier weet te verwoorden is altijd waardevol. Hij is de kunstenaar onder de journalisten, degene die een geheel eigen blik werpt op de werkelijkheid.
  4. De duider. Dit is degene die alle ruis in het publieke debat en op sociale media inzichtelijk maakt: wat is hier nu eigenlijk aan de hand? Kloppen de argumenten wel? Wie heeft gelijk en waarom? Iemand die als geen ander trends ziet of verbanden legt tussen ogenschijnlijk triviale gebeurtenissen en toevalligheden. De psycholoog onder de journalisten. De menselijke antenne.
  5. De curator. De persoon die jij vertrouwt om het meest relevante nieuws te selecteren. De menselijke filter, die voor jou een keuze maakt uit de oneindige hoeveelheid informatie. Zelf schrijft hij niet, maar heeft een scherpe neus voor kwaliteit, relevantie en de behoeftes van zijn lezer.
  6. De verrasser. Met zijn unieke kijk of invalshoek kiest hij precies dat nieuws dat buiten de scope van jouw tijdlijn valt. Waar sociale media niet al van overstromen. Hij pikt de verborgen pareltjes van het net of uit zijn omgeving, en weet telkens weer te verrassen. Deze journalist zal zeer waardevol zijn in een medialandschap waar viraliteit en deelbaarheid de boventoon voeren.
  7. De analist. Ook dit type zal onmisbaar zijn voor de journalistiek. Big data is een hypewoord en niet voor niets. Degene die – met behulp van technologie en slimme algoritmes – relevante informatie weet te destilleren uit alle data die internet voortbrengt, is een winnaar.

Uitgevers moeten digital first denken en hun businessmodel op orde hebben. Natuurlijk. Maar uiteindelijk draait het om de inhoud en daar zijn vakmensen voor nodig. Een redactie met een mix van bovenstaande types journalisten is klaar voor 2014.

Credits afbeelding: Wikimedia/Conrad Poirier (CC)

[Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts]

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: