Gepost door: Rebecca Rijnders | februari 3, 2013

Experiment: een maand geen suiker

snoepHet voelt als stoppen met roken. Snoepen zit zo ingebakken in mijn dagelijks leven: ‘s middags een paar dropjes, ‘s avonds iets lekker bij de koffie, later op de avond nog wat snoepjes…
Omdat ik verder heel gezond eet en niet hoef af te vallen is de motivatie om minder te snoepen niet erg aanwezig. Je weet wel dat het slecht is, maar ja, het is zo lekker. En voor de rest leef ik toch gezond?

Het zijn dezelfde excuses die ervoor zorgden dat ik heel lang heb gerookt. Een paar sigaretten per dag maar, dus zo erg was het toch niet? En verder was ik gezond toch? Maar ik kon niet zonder, en dat zat me dwars. En op een gezellige avond – of juist een rotavond – rookte ik gerust een pakje. Net zoals ik nu soms vijf koekjes neem in plaats van een of twee. Het is niet alleen een gewoonte, maar een echte verslaving. Ik moet iets lekkers bij de koffie, dat kan niet anders.

Energie
Naarmate ik er meer over las, des te meer zorgen ik me maakte. Want net zo min als dat ‘weinige’ roken onschuldig was, is suiker dat. Mensen staren zich vaak blind op vet eten, maar suikerrijk eten is veel gevaarlijker. Allereerst is het slecht voor je tanden: dat is zo vanzelfsprekend, dat we het  bijna zouden vergeten. Evenals het feit dat geraffineerde suiker geen enkele voedingswaarde bevat, terwijl er wel veel calorieën in zitten. Ten tweede is het slopend voor je energiepeil. De korte suikerpiek wordt direct gevolgd door een gevoel van vermoeidheid.
Maar het kan nog erger. Door de continue glucosepieken raakt je alvleesklier van slag, waardoor hij niet meer de juiste hoeveelheid insuline afgeeft. Met uiteindelijk diabetes als gevolg.

Alzheimer
En dan zijn we er nog niet. Steeds meer onderzoeken* tonen aan dat het eten van veel suiker een verhoogde kans geeft op Alzheimer. Heel logisch ook als je bedenkt dat je hersenen bijna volledig afhankelijk zijn van glucose. Als de aanvoer daarvan is verstoord, zullen je hersenen daar ook last van krijgen.
En dan is er nog een laatste, niet onbelangrijke, reden dat suiker schadelijk is: het tast het collageen van je huid aan. Met andere woorden: je krijgt er rimpels van! **

Vijf goede redenen om mijn snoepgewoonte aan banden te leggen. Met dat plan loop ik al tijden rond, maar na een paar halfslachtige pogingen heb ik besloten om deze maand helemaal geen snoep, taart of koekjes meer te eten. Ik wil wel normaal kunnen leven, dus ik ga geen verpakkingen uitpluizen op sporen van suiker. En omdat het vrijwel overal in zit, zal ik  zeker nog wel  het nodige binnen krijgen, maar aan het snoepen zal het niet meer liggen.

De eerste twee dagen ben ik goed doorgekomen. Als compensatie eet ik bijvoorbeeld wat nootjes. Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen en of ik na deze maand van mijn verslaving af ben of dat ik daarna gewoon weer terugval in mijn snoeppatroon. Of in het beste geval dat ik me zal kunnen beperken tot een sporadisch taartje op een verjaardag. Volgende maand het resultaat!

http://www.e-net-commerce.net/gezond/Alzheimer_diabetes_in_de_hersenen.html
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2225026/Alzheimers-Could-eating-junk-food-disease.html

**http://www.gezondheidsnet.nl/uiterlijk/nieuws/3076/huid-veroudert-door-te-veel-suiker
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-461095/The-sweet-truth-Ditch-sugar-look-years-younger.html

Update: Het is inmiddels 20 maart en ik eet nog altijd nauwelijks suiker. Ik hou het bij een stukje pure chocola bij de koffie, en soms wat biologische honing. Verder lees ik nu vrijwel standaard de etiketten en ben echt verbaasd over hoe vaak er suiker wordt toegevoegd. Dat probeer ik dus te vermijden. Ik voel me duidelijk beter. Nooit meer hoofdpijn (had ik al weinig, maar soms sluimerde het wel) en heb nooit meer een middag/avond dip. Ik slaap als een baby. [Zie ook mijn latere post waarin in pleit voor een suikertaks.]

door Rebecca Rijnders

Responses

  1. Wat grappig toch weer om te zien dat de slanke mens, zoals jij, wel van een snoepje houdt, maar de stevig (geboren en) gebouwde mens niet veel snoept maar toch ook niet slanker wordt (maar als pluspunt, erg veel rimpels heb ik ook nog niet). Dus nootjes zijn niet zo slecht? Een handje op een dag moet kunnen? Hoe zit het met suiker in alcohol, een glaasje per dag is dat toegestaan? Just some questions! Succes met het suikerloze deel van je leven in elk geval. Goed dat je de studie (kinder?)diëtist hebt opgepakt.

    • Maar verder eet ik heel gezond en sport ik regelmatig, dat helpt natuurlijk ook. 😉 Noten (dus geen borrelnootjes maar amandelen e.d.) zijn heel gezond, maar wel calorierijk. Je moet er dus geen handenvol van eten. Maar omdat ze voedzaam zijn, vullen ze natuurlijk veel beter dan snoepjes. Het schijnt overigens beter te zijn om ze samen met (gedroogd) fruit te eten.
      Zelf zweer ik bij bananen als ik trek heb: heel gezond en vult prima!
      Met name rode wijn (en dan specifiek Cabernet Sauvignon) is ook gezond. Een of twee glazen per dag dan. In witte wijn zit veel meer suiker. Zelf heb ik overigens nog nooit kunnen merken dat ik aankwam van alcohol (ook niet toen ik veel bier dronk), dus ik denk dat het vooral komt doordat je bij alcohol geneigd bent vet te eten.
      Ik hou het trouwens bij niet-snoepen hoor, ik ga suiker niet helemaal uit mijn leven bannen, dat is vrijwel onmogelijk.
      Succes ermee!

  2. Hi Rebecca, leuk stukje van je. Ik zag ‘m via LinkedIn.
    Ik kan je zeggen; een leven zonder suiker is echt SUPER!! Ik ben helder, minder pieken en dalen, meer energie, echt heel fijn.
    Ik organiseer samen met een vriendin InspiratieAvond en binnenkort is er weer een avond met als thema: LEVEN & ETEN. Het gaat er met name om dat jij heel goed weet wat goed voor je is, je lichaam geeft direct aan of iets goed valt of niet. Maar het luisteren naar deze signalen blijft moeilijk.
    Zie bijgaande link. http://www.cirkelvaninspiratie.nl/?page_id=97
    Wellicht vind je het leuk om te komen.
    Hartelijke groet, Eleonora (we hebben ooit bij VNU samengewerkt ;-))

    • Maar eet jij helemaal zonder suiker of (zoals ik) alleen niet snoepen? Dat lijkt me nog best lastig namelijk. Ja, ik ken jou inderdaad nog van Emerce, deed jij niet vooral eDay? Die avond lijkt me ook wel leuk, zal even kijken of ik dan kan, dank voor de tip!

      • Yep, no sugar at all! Ik heb mezelf aangeleerd om de ingredienten vd producten die ik koop altijd te checken of er suiker in zit. Het kan zijn dat er misschien her en der nog wat suiker binnenkomt, maar ik heb een hele bewuste keuze gemaakt om geen suiker meer te eten.
        Het begon als een experiment (hahhah herkenbaar), gewoon eens om te kijken hoe het voelt zonder suiker. Eerst inderdaad zonder koekjes en dat soort dingen en toen ook in andere producten geen suiker meer. Ik ben zelf meer gaan maken, heerlijke muffins met agave siroop bijvoorbeeld, heerlijk.
        Het voelt echt heel goed!!!! Suiker geeft je eigenlijk een korte boost en is heel bedriegelijk, want het lijkt alsof je dan alles weer aan kan, maar dat is niet zo, want daarna val je weer helemaal terug. Ik zie het ook bij m’n kids, geef ze suiker en het worden onbereikbare stuiterballen.Hun gedrag verandert meteen.
        Ik probeer ze bewust te maken wat er met hen gebeurt als ze suiker/koekjes/snoep/etc eten en zeg dat het in hun mond wel lekker smaakt, maar hun buikje voelt dat anders. En dat is net zo met ons volwassenen, dat koekje smaakt heerlijk in je mond, maar hoe voel je je daarna?
        Over dit soort dingen hebben we het tijdens de InspiratieAvond. Durven te luisteren naar je lichaam en wat het nodig heeft.
        Leuk als je komt!
        Lieve groet!

  3. Ik gebruik nu al sinds begin 2011 amper suiker meer. Sowieso heb ik de (snelle) koolhydraten grotendeels afgezworen. Dat is heel goed voor een mens! Suiker kun je evt. vervangen door stevia, een plantaardig zoetmiddel. Niet kopen in de supermarkt, want die is vermengd met maltodextrose, een koolhydraatrijk bulkmiddel, maar online of bij een natuurwinkel.
    Het gebruik van (goede = langzame) kh probeer ik zoveel mogelijk te beperken tot één moment op een dag. Dan neem ik bv. ook fruit, zoveel mogelijk in de schil.
    Succes met je experiment en ik ben benieuwd of het een vervolg krijgt!

  4. Sporten is goed, weet ik. Doe ik minimaal 1 keer per week intensief, en dat geeft resultaat. Vroeger op school 2 keer per week naar ballet, jawel, en 150 km per week(!) fietsen naar school, 6 jaar lang hè. Maar daarbij krijg je stevige benen, wel van spier gelukkig. Weemoedig kijk ik wel eens terug naar de tijd dat ik mezelf niet slank vond, maar achteraf beslist dat meer was dan nu…enfin, we blijven bewegen en opletten…bananen en appels, veel fruit vind ik ook heerlijk!

  5. Wat grappig, ik leef nu al 3weken op mijn eigen “geen koek,snoep en chips dieet”. En dat terwijl ik een echte zoetekauw ben. Ik moet zeggen dat het mij tot nu toe prima bevalt. Ik merk verbetering in mijn huid, maar ook mijn lijf voelt nog beter. Waar ik voorheen nog geen drop of pepermunt voorbij kon lopen en ik ook echt kon dromen van drop!!! Nu neem ik of een dadel of gedroogd fruit bij de koffie of tussendoor. Ook merk ik dat ik meer energie heb wat mijn sportprestaties bevorderd.
    Ik ben benieuwd hoe dit vooor mij gaat verlopen en vond het grappig om te lezen dat jij een vergelijkbare situatie meemaakt. Heel veel succes:))


Geef een reactie

Categorieën

