Gepost door: Rebecca Rijnders | september 25, 2012

Op zoek naar een eiland van inspiratie

Heraclitus wist het zeven eeuwen geleden al: panta rhei, ofwel alles stroomt. Alles is vluchtig. Zoals water door de Rijn stroomt, worden wij overspoeld door een continue stroom aan media, waarbij nauwelijks iets beklijft.

Het is een van de belangrijkste veranderingen in het medialandschap sinds de opkomst van internet: alles stroomt. Streaming video, streaming music, social media streams. Streaming in de zin dat er geen hapklare stukjes meer gedownload worden, maar vooral ook in de filosofische betekenis: media stromen onafgebroken aan je voorbij, content verwordt langzaam tot een amorfe rivier.
Denk maar aan de huidige vormen van mediaconsumptie. Vroeger keek je naar een tv-programma en als het afgelopen was, zette je de tv uit. Nu heb je YouTube. Vroeger zette je een cd’tje op, nu is er Spotify. Vroeger worstelde je je op zaterdag door die veel te dikke krant om de verkreukelde prop papier na een paar uur met een gerust hart in de papier- of kattenbak te gooien. Nu is er Nu.nl.
Vroeger dronk je koffie of een borrel met vrienden en nam je na enkele uren afscheid. Nu is er Facebook. Of je belde iemand voor een goed gesprek. Nu heb je whatsapp. En ga zo maar door. Nooit meer is iets ‘af’ of  ‘uit’, waarna je even tot bezinning kunt komen.

Serendipiteit
Media en communicatie zijn niet meer eindig. Alles gaat 24 uur per dag door in een grote stroomversnelling. Je mist altijd wat, steeds meer zelfs. Althans, dat gevoel heb je, want meer aanbod betekent uiteraard niet meer kwaliteit. Sterker nog, je leest of hoort juist heel vaak hetzelfde, maar dan in twintig verschillende versies en vanuit allerlei invalshoeken. En dat berichtje zie je bovendien op alle mogelijke online platformen terug.
Sociale media bieden in theorie een enorme rijkdom, maar hoe pik je de parels eruit? Natuurlijk zijn er diverse aggregators en filters die een selectie maken van alle informatie die op jouw interesses zijn toegespitst, maar ook daarin schuilt een nadeel: wil ik wel alleen maar dingen lezen en zien die naadloos aansluiten op mijn interesses? Nee, want ik wil ook verrast worden, er moet een bepaalde mate van serendipiteit zijn. Een nieuw inzicht, een gebeurtenis die anders aan mijn blikveld voorbij zou zijn gegaan, een afwijkende mening, een bijzondere visie.
Precies in dat gat zouden slimme uitgevers (of individuele journalisten) kunnen duiken. Stop de stroom en pik er een parels uit. Of liever nog: creëer je eigen eiland met parels. Praat niet klakkeloos de sociale media na (denk aan Project X, Haren), want met die berichten worden we al overspoeld.

Uniek
Uitgevers zijn onder druk van de advertentiemarkt te veel gaan luisteren naar wat hun doelgroep wil. Of lijkt te willen. Want consumenten weten helemaal niet wat ze willen, dat is al lang onderzocht. Kijk naar Apple: wat zou er gebeurd zijn als Steve Jobs aan consumenten had gevraagd of zij een hele grote iPhone willen waar je niet mee kunt bellen…?
Uitgevers, kijk voorbij de grenzen van sociale media en bedenk weer je eigen content. Denk zelf na, verras ons! Breng iets unieks, iets dat ik nergens anders kan lezen of zien. Geen hype, maar iets belangwekkends. Geen waan van de dag, maar echte achtergronden en inzichten. Dan kunnen we even uit de stroom stappen en tot rust komen op een eiland vol inspiratie.

[dit verscheen eerder op PowerPR]

Advertenties

Responses

  1. Reblogged this on Iris Pinson.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: