Gepost door: Rebecca Rijnders | juni 18, 2012

Q&A vertrek bij Hyves

Ik hoor dat je weggaat bij Hyves, klopt dat?
‘Ja, dat klopt, begin juli.’

Is dat niet erg snel?
‘Een klein jaar, dat is inderdaad nogal snel.’

Waarom ga je dan alweer weg, of moet je soms weg?
‘Nee, ik heb zelf besloten mijn contract niet te verlengen. De functie bleek toch niet helemaal bij me te passen.’

Je bent pr en communicatie manager bij Hyves, waarom past dat niet bij jou?
‘Ik kom uit de journalistiek en op zich is de overstap naar pr niet ongebruikelijk, maar bij Hyves moet ik toch vaak dingen ‘verkopen’ waar ik minder affiniteit mee heb. De meer inhoudelijke communicatiekant beviel me wel. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig om een debat te organiseren over cyberpesten, daar word ik wel enthousiast van.’

Wat heb je ervan geleerd?
‘Dat pr echt een vak is. Daarnaast heb ik geleerd hoe het is om voor een grotere organisatie te werken. Dat brengt toch een ander soort dynamiek en soms ook politiek met zich mee.’

Wat vond je het minst leuk aan je werk bij Hyves?
‘Ik heb er moeite mee dat de media zo negatief zijn over Hyves. Ik begrijp het wel, maar toch trek ik het me ook persoonlijk aan.’

En wat vond je het leukste?
‘Om onderdeel uit te maken van een bedrijf dat geschiedenis schrijft. Hyves heeft aan de wieg gestaan van de revolutie die sociale media teweeg brengen.’

Wat ga je nu doen?
‘Het is natuurlijk riskant om je baan op te zeggen zonder dat je iets anders hebt – zeker in deze markt – maar toch heb ik er vertrouwen in dat ik binnenkort weer iets nieuws vind. En in de tussentijd heb ik mooi de ruimte om het boek te schrijven dat ik in mijn hoofd heb.’

Een boek? Toch niet over sociale media, hè…?
‘Haha, nee, een kinderboek.’

Een kinderboek?
‘Ja, maar verder zeg ik er liever nog niks over.’

Wat voor werk zou je – los van dat boek – willen doen? Terug naar de journalistiek?
‘Content creatie in de breedste zin. Ik denk dat bedrijven nu op zoek gaan naar mensen die hun boodschap op een geloofwaardige, inhoudelijke manier kunnen vertalen naar diverse doelgroepen. Ze zijn aanwezig op sociale media, maar weten niet altijd welk verhaal ze daar moeten vertellen. Continuïteit is belangrijk en je kunt niet alleen maar marketingboodschappen de wereld in sturen, dan haakt men af. In Amerika huren bedrijven steeds vaker een brand journalist in, ik denk dat we die ontwikkeling ook in Nederland gaan zien.’

Dus je gebruikt dit interview om jezelf in de markt te zetten als ‘brand journalist’?
‘Ja, nu je het zegt… Schuilt er toch een beetje pr in me.’

[dit artikel verscheen eveneens op PowerPR]

Advertenties

Responses

  1. Jammer. Vond eigenlijk dat je het wel goed deed. Lekker benaderbaar. En geëngageerd. Maar goed, ik snap heel goed je gevoel dat de overstap van journalistiek naar PR nogal groot is. Die is enorm zelfs! Ik heb pas na 3,5 jaar echt het gevoel dat ik de smaak te pakken heb. Wat mij bij mij heeft geholpen is dat ik altijd ben blijven schrijven als journalist.

    Neemt Glasnost nu de boel over? We worden alweer gebombardeerd door mr. Wouter Glaser met persberichten hier…. Succes met welke keuze je ook maakt!

    • Dat is leuk om te horen, ik begon ook vol enthousiasme. Maar continu tegen de stroom in kost veel energie. Wouter doet nu al een klusje en blijft vermoedelijk wel dingen doen. De rest neemt Maarten over. 🙂

  2. Leuke vorm, Rebecca! En goede stap denk ik. Ben stiekem blij met je conclusie dat ‘PR een echt vak is’ 😉 want dat is het inderdaad. En de richting die je voor jezelf ziet, en hoe je het beschrijft herken ik ook wel.
    Ik zit met GotContent ook op dat spoor… Veel succes! Ook met je boek!

    Ward

  3. Succes met je nieuwe carriëre, Rebecca! Blijf je wel op Hyves?

  4. Een dappere stap, en/maar met jouw ervaring zul je zeker iets nieuws vinden. Dat kinderboek lijkt me een goed plan! Het is heerlijk thuis te schrijven. Ik heb ook nog iets op de plank liggen (geen kinderboek, en liefst twee dingen), maar het is nog niet af en soms vergeet je dat schrijven gewoon ’s ochtends vroeg ‘beginnen’ is, en je niet laten afleiden.

    We horen van je!

    Esther

  5. Gefeliciteerd met je stap, Rebecca! Ik heb het net zo gedaan, m’n baan opzeggen zonder precies te weten wat daarna kwam. Ik leef nog 😉 Komt helemaal goed met jou! Geniet, en zet ‘m op! groeten, allard

  6. Hi Rebecca,
    Dat je het persoonlijk aantrekt is een mes dat aan 2 kanten snijdt. Het stelt je ook in staat snel ergens hard voor te kunnen maken zoals je gedaan hebt. Heel benieuwd naar het boek, zet me maar op de lijst van potentiële kopers. 🙂
    Succes in het ‘brand journaille’!
    Groetjes,
    Wouter

  7. Wat spannend Rebecca! Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe uitdaging.

  8. Succes met je kinderboek!

  9. Succes! Leuke plannen!

  10. Succes, Rebecca, spannende zet en jammer voor Hyves.. Prachtig “format”, dit. Dat brand journalist klinkt wel goed!

  11. Hoi Rebecca,

    Veel succes met je nieuwe stap. Een schrijfster erbij in de familie, leuk! Bram en Jens kunnen niet wachten op het boek 😉

    Groetjes,
    Ard

  12. Idem: leuk format en… succes!!

  13. Ben ik toch benieuwd… en daarom een gok: Kinderboek met als thema cyberpesten? In dat geval heb je jezelf toch een echte PR dame getoond in deze Q&A 😉
    Hoe dan ook… Veel succes met je schrijfwerk en daarna in het vinden van een leuke nieuwe uitdaging!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: