Gepost door: Rebecca Rijnders | maart 21, 2012

5 Jaar op Twitter

Vandaag zit ik 5 jaar op Twitter. Ik kan me niet precies herinneren waar en wanneer ik het woord voor het eerst tegenkwam, maar al snel voelde ik dat dit iets bijzonders was.
Beginnen was eenvoudig. De inner circle van de internetwereld was snel gevonden; iedereen kende elkaar bij wijze van spreken. Het was overzichtelijk en dat bracht een prettig soort exclusiviteit met zich mee. Vooral omdat niemand buiten de twitter scene het begreep. Steeds vertellen wat je aan het doen bent, dat is toch stom? Maar de oorspronkelijke functie ‘what are you doing’ verloor al snel terrein en toen kwamen de leuke discussies en interessante linkjes.

Met de collega’s bij Emerce hadden we natuurlijk wel de grootste lol als we allemaal tegelijk “lunch!” twitterden, maar wij begrepen dat het meer was dan vertellen wat je aan het eten was of dat je naar de wc moest (een hardnekkig vooroordeel dat ik zelf tot ongeveer een jaar geleden heb moeten ontkrachten, want in die vijf jaar tijd ben ik letterlijk niet één tweet tegengekomen over iemands stoelgang).

Biz Stone
Een maand later, april 2007, vertrok ik naar San Francisco voor het jaarlijkse internetcongres Web 2.0 Expo, waar Twitters medeoprichter Biz Stone in een panel zat. Geen keynote, geen grote zaal, gewoon een van de vele startups met een veelbelovende buzz. Een ding wist ik zeker, hem zou ik interviewen en naar eDay halen.
Het bleek verrassend eenvoudig. Ik kon hem direct na zijn optreden interviewen en op de vraag of hij het leuk vond om in september naar Nederland te komen voor een internetcongres reageerde hij enthousiast. Een relaxte, ietwat timide jongen. Maar zelden zat een zaal op eDay zo vol.
Die eerste maanden op twitter hadden iets magisch. We vonden het volstrekt normaal dat we in het Engels met elkaar communiceerden en de eerste twittertermen zagen het licht. Twitter-klonen schoten als paddenstoelen uit de grond, maar behalve Jaiku was er geen enkele serieuze concurrent. Wie denkt er nog wel eens aan Plurk of Babl?

Twitterborrel
Natuurlijk kon de eerste fysieke bijeenkomst niet uitblijven. In de zomer organiseerde @marjolijn de eerste twitterborrel in café Dante. De hele harde kern was er. Zo’n 60 man. Twitterkoning @erwblo, @dutchcowboy, @marketingfacts, @markies, @fellinger, @punkey. En natuurlijk @vincente die direct van het vliegveld kwam om de allereerste iPhone te showen. De kring om hem heen groeide om het magische apparaat te kunnen zien en aanraken.
Vijf jaar later is twitter mainstream geworden. Opvallend is dat er sindsdien eigenlijk geen vergelijkbaar fenomeen meer is opgestaan van deze omvang. Pinterest wellicht, maar persoonlijk vermoed ik een snelle verveling en vervuiling rondom dit plaatjesplatform.

Idealisme
Twitter kwam op het juiste moment. De hele internetwereld gonsde van de nieuwe energie en het optimisme. De internetbubble was voorbij en vergeten en eindelijk durfden bedrijven weer te investeren. Zoveel zelfs dat er al snel sprake was van een tweede bubbel, maar de kenners wisten beter: dit keer zou het anders gaan, de tijd was er nu rijp voor. Accelerate! was het thema dat we eDay meegaven. Vol gas erin! Dat het nog tot 2012 zou duren voordat de internetbestedingen eindelijk die van print zouden overtreffen konden we toen nog niet vermoeden.

Ik zie nog hoe Robert Scoble met een webcam op zijn pet door het conferentiecentrum is San Francisco liep. Iedereen zou alles registreren en met elkaar delen. Sociale media betekenden totale openheid en gelijkheid. Geld verdienen was niet spannend. Het ging om het sociale aspect, niet om de business. Dat idealisme, dat de opkomst van sociale media zo kenmerkt, ik denk er weleens met weemoed aan terug. Anno 2012 is het business as usual.

Geef een reactie

Categorieën

