Gepost door: Rebecca Rijnders | juni 6, 2011

De opinieconomie: ik heb een mening, wie biedt?

Omdat we in de wereld van social media zo gek zijn op nieuwe termen zal ik er ook een introduceren: opinieconomie. Waren opinies vroeger voorbehouden aan expertpanels, deskundigen en recensenten, met de opkomst van blogs werd het openbaar ventileren van een mening gemeengoed. De explosieve groei van social media heeft dat nog eens in een stroomversnelling gebracht. Twitter, Facebook en LinkedIn zijn ideale kanalen om je kennis te delen, maar vooral ook om je mening te uiten. Of om wat te vinden van de mening van een ander. Zowel kritiek leveren als complimenten geven gaat immers sneller en makkelijker in 140 karakters dan face-to-face, en je bereik is een stuk groter.

Bedrijven en merken willen niets liever dan dat jij online iets aardigs over hun product of dienst zegt. Maar omdat mensen van nature geen wandelende pr-machines zijn, is daar een handige tool voor bedacht: de like-button op Facebook. Sinds kort is daar de +1 button van Google aan toegevoegd, en dan hebben we natuurlijk ook nog de share- en tweet-buttons, die min of meer hetzelfde betekenen: ik vind wat jij te zeggen hebt interessant of relevant genoeg om te delen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over reviews. Of het nu om vakantiehuisjes, auto’s, wasmachines of laptops gaat, online zijn er op vergelijkingssites en blogs talloze meningen te vinden, door leken dan wel kenners.

Dat consumenten meer waarde hechten aan de mening van vrienden en bekenden dan aan wat bedrijven zelf te vertellen hebben (reclame dus) lijkt me een gezonde ontwikkeling. Maar het is niet te hopen dat we uiteindelijk meer waarde gaan hechten aan de mening van de gemiddelde consument dan aan het oordeel van de expert, alleen omdat hun meningen in aantal overheersend zijn.

Onder bedrijven is de jacht op meningen in elk geval losgebarsten, waarbij ook hier kwantiteit het lijkt te winnen van kwaliteit. Meningen zorgen voor meer zoekresultaten, meer traffic en dus meer conversie. Meningen zijn handel geworden. We leven in een opinieconomie.

Ik heb trouwens ook altijd wel een paar meningen voor handen. Wie biedt?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: