Gepost door: Rebecca Rijnders | mei 24, 2011

Social media horen bij nieuw leiderschap

Er heerst nogal wat scepsis ten opzichte van social media experts, en dat is begrijpelijk. Ten eerste omdat iedereen zich ‘expert’ (of erger nog ‘goeroe’) kan noemen en veel dat ook doen – en ten tweede omdat het nog altijd niet echt duidelijk is wat er nu zo ingewikkeld is aan social media. Twitter, LinkedIn of Facebook zijn op zichzelf gewoon online kanalen en je wordt er niet direct socialer van als je daar een account opent. En alles wat je ermee kunt doen – of dat nu communicatie, marketing, recruitment of klantenservice is – zijn geen nieuwe disciplines, dus waarom zou je er nieuwe experts voor nodig hebben?

Toch is er een cruciaal verschil en dat wordt pas duidelijk als je met bedrijven in gesprek gaat over social media. Dan gaat het meestal niet over de technische mogelijkheden van Facebook, hoe je meer volgers krijgt op Twitter, of wat je post op LinkedIn. Die vragen komen uiteraard ook langs, maar meestal kom je uit op de kernvraag: hoe worden we opener als bedrijf?
De eerste stap die bedrijven moeten zetten is namelijk geen praktische maar een mentale: je kwetsbaar durven opstellen. En dat kan alleen als iedereen in de organisatie, tot aan de hoogste baas aan toe, ervan doordrongen is dat de tijden zijn veranderd en je je communicatie niet meer kunt controleren, je merkwaarden en je reputatie niet meer binnen jouw macht liggen. Je moet durven loslaten en dat is voor de meeste bedrijven die geen digital natives zijn, veel lastiger dan het lijkt.

Social media passen daarmee vooral bij nieuw leiderschap. Moderne leiders zijn mensen die zich kwetsbaar durven opstellen en hun voelsprieten gebruiken. Ze staan open voor veranderingen, zijn niet bang om hun kennis te delen en om samen te werken. Ze durven fouten toe te geven en naar anderen te luisteren. Ze accepteren dat ze niet perfect zijn en zijn bereid zich te verbeteren. Ze zijn open en authentiek. En dat zijn nu precies de eigenschappen die nodig zijn om social media ten volle te benutten.

Dat die instelling vaak nog ontbreekt blijkt wel uit de houvast en zekerheid die men zoekt in doelstellingen en resultaten. Wat gaat het me opleveren, hoe kan ik er geld mee verdienen? Het zijn logische vragen, die je zeker ook moet stellen, maar eerst moet je je afvragen of je bereid bent je open te stellen. Je vraagt je op een netwerkbijeenkomst toch ook niet af wat de ROI van een gesprek is? Toch kan zo’n netwerkgesprek zeer waardevol zijn. En soms ook niet. Dat is het risico dat je neemt.
Social media vragen dus vooral om een nieuwe mindset.
En als ik ongelijk heb, dan hoor ik het graag.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: