Gepost door: Rebecca Rijnders | april 19, 2011

Humanize your enterprise

In de VS weten ze het al lang: een goede mea culpa doet wonderen. Of je nu een president, een pastoor of een multinational bent, je fouten toegeven en ‘sorry’ zeggen staat garant voor sympathie en vergeving. Mensen hebben nu eenmaal een zwak voor ‘menselijkheid’ en alle imperfecties die daarbij horen.
Vandaar ook de populariteit van reality shows. Natuurlijk zijn gladde soaps en gelikte romcoms met chirurgisch gepolijste mensen ook weleens aangenaam om bij weg te dromen, maar er gaat niets boven de boeren uit Friesland met hun oprechte gestuntel en Gooise meisjes die zo ongegeneerd ‘blond’ zijn.
We houden niet van perfecte mensen, ze staan te ver van ons af en geloven ze niet. Liever identificeren we ons met anderen die ook geen ideaalplaatje vertonen. Opscheppers en blaaskaken worden niet gewaardeerd. Authenticiteit des te meer. Je ziet het op tv, maar het dringt ook langzaam door in marketing. Denk aan de succesvolle campagne van Dove Real Beauty.
Bij de meeste bedrijven is dit idee echter nog niet doorgedrongen. Hun uitgangspunt blijft dat je perfect moet zijn of er in ieder geval alles aan moet doen om de schijn op te houden. Dat is per definitie een leugen, want geen mens is perfect, dus kan een bedrijf dat ook niet zijn. Een bedrijf is uiteindelijk ook maar een groep mensen bij elkaar. En zo zou het zich ook moeten gedragen. Zelfs hun product of dienst kan niet perfect zijn, of dit is op z’n minst subjectief.
Begrijp me niet verkeerd: elk bedrijf zou ernaar moeten streven om een perfect product te leveren en om zijn personeel en klanten perfect te behandelen, maar dit zal nooit volledig haalbaar zijn.
Hierin schuilt ook het verschil tussen reclame en social media. Reclame betekent: je presenteren alsof je perfect bent. Social media betekent – als het goed is – jezelf zijn. Internet is nu eenmaal te transparant voor mooipraterij. Ook borstklopperij zal ervoor zorgen dat men je extra kritisch bekijkt: o ja, ben jij echt zo geweldig? Dat zullen we nog wel eens zien. Of durf je openlijk toe te geven dat je je beloftes niet altijd kunt waarmaken maar wel je best zult doen? Dan hebben we daar begrip voor en gunnen we je wat credit.
Dit lijkt mij dan ook de eerste stap die bedrijven zouden moeten zetten als ze zich gaan bezighouden met sociale media. Niet direct denken in ROI, KPI’s, sales en leads; benader het vanuit een menselijk perspectief. Het woord ‘sociaal’ zegt het al.
Het is heel eenvoudig: behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden en stel je op als mens. Dat moet voor bedrijven toch ook een geruststelling zijn: je hoeft niet perfect te zijn, als je maar eerlijk bent en je best doet. Stop met polijsten en wees een echt mens. Humanize your enterprise.

Advertenties

Responses

  1. […] een belangrijk onderscheidend vermogen zal worden voor bedrijven (zie ook mijn eerdere blogpost hierover). Authenticiteit wordt immers steeds schaarser en zal dus alleen maar waardevoller worden. […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: