Gepost door: Rebecca Rijnders | maart 10, 2011

10 persberichten do’s en don’ts

Persberichten. Ik zal niet de eerste en vast ook niet de laatste zijn die vindt dat sommige pr-bureaus hun werk beter moeten doen, of specifieker: dat persberichten veel beter zouden kunnen. Na 12 jaar journalistiek moet ik concluderen dat er nog altijd veelvuldig dezelfde fouten worden gemaakt, terwijl met enkele aanpassingen het doel van persberichten veel eerder zal worden bereikt, namelijk: dat ze worden gelezen!
Ga daarbij uit van de volgende basisprincipes: een journalist ontvangt dagelijks gemiddeld honderd persberichten, is alleen geïnteresseerd in relevant, op hem toegespitst nieuws. Hij is niet lui, maar heeft het wel druk. Pr-bureaus, doe er je voordeel mee!

Niet doen:
1. Persberichten zonder een aansprekende header. Alleen ‘persbericht’ is niet genoeg om een journalist te triggeren om je e-mail te openen.
2. Plak de tekst in de mail. Een attachment openen is meer moeite en ook riskanter m.b.t. incompabiliteit of spamfilters.
3. Hang er geen embargo van meer dan 1 dag aan. Een embargo over twee weken slaat nergens op, die mail wordt echt geen twee weken bewaard.
4 Voeg geen ‘urgentie’ toe aan je mail. Dat wekt hooguit irritatie op, want wat voor jullie urgent is, is dat voor journalisten meestal niet en als het écht urgent is, kun je beter bellen.
5. Na bellen. De grootste ergernis op redacties: tien telefoontjes per dag van brave pr-meisjes met een na-bel-target. “Heb je ons persbericht ontvangen?.. Gaan jullie er wat mee doen? …. Waarom niet?.. Het is echt heel interessant, want… ” Ik zal hier niet verder over uitweiden: gewoon niet doen.
Wel doen:
1. Zorg dat je database op orde is. Ja, dat is veel werk en met hagel schieten is makkelijker, maar hoe gerichter, hoe groter de kans dat journalisten je niet direct blokkeren als afzender of zich uitschrijven uit je database.
2. Verplaats je in de journalist. Ja, hij is een beetje arrogant en vindt zichzelf heel belangrijk en wil ook zo behandeld worden, maar hij wil vooral gewoon graag interessant nieuws ontvangen en hij heeft het druk. Dus vooraf kort bellen met de vraag of we ergens interesse in hebben is misschien tijdrovend, maar kan handig zijn. Ook voor volgende keren.
3. Zorg voor een goede kop van je mail, helder en to the point.
4. Hou de tekst van je persbericht duidelijk, kort en bondig. Als we meer informatie willen, bellen we wel, uiteindelijk willen de meeste van ons toch iets ‘unieks’, of een eigen invalshoek en niet hetzelfde bericht schrijven als de rest.
5. Zorg dat de contactpersoon die onderaan je mail vermeld staat ook daadwerkelijk te bereiken is in uren (dagen?) na het versturen van het persbericht.

Hier nog meer tips!

Advertenties

Responses

  1. […] inbox. Marketingfacts somt de top 10 pr-ergernissen op terwijl Rebecca Rijnders (Emerce) ook nog opbouwende kritiek geeft in haar top 10 lijstje. Beste pr-bureaus, vanaf nu af aan NIET meer nabellen, geen ‘urgentie’ meer in de […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: