Gepost door: Rebecca Rijnders | september 28, 2010

Tipping point

Een kleine tien jaar geleden, toen nog niemand een vermoeden had van de dreigende internetbubbel, werden uitgevers al geconfronteerd met dalende oplages en advertentie-inkomsten en voelden zij de druk om online actief te worden. Er werd dan ook heel wat afgeëxperimenteerd en kosten noch moeite werden gespaard om hun websites zo mooi en compleet mogelijk te maken. Met gelikte filmpjes, nieuws en achtergronden, weblogs en natuurlijk user generated content, want burgerjournalistiek was het nieuwe toverwoord.

Het beloofde verdienmodel bleef echter uit en in no time werden al deze dure producties weer de nek omgedraaid. In feite zijn we, tien jaar naar dato, bijna weer terug bij af. Met het bijkomende obstakel dat de printredacties nu extra sceptisch naar hun online collega’s kijken, want daar werd toch nooit een cent verdiend? Vooralsnog verkeren uitgevers in deze impasse. Want hoe overtuig je jezelf en anderen van het belang van digitale uitgaven als het geld nog steeds met print wordt verdiend en online slechts wisselgeld oplevert? Of zoals Christian van Thillo het enkele maanden geleden in Emerce zo treffend formuleerde over de mobiele site van de Volkskrant: ‘Daar kun je nog geen koffie van drinken.’

Toch is de overtuiging dat kranten naar online moeten migreren alleen maar sterker geworden. Iedereen weet dat mensen het nieuws steeds meer digitaal consumeren, of dat nu de pc, de ereader, de tablet of mobiel is.

Veel uitgevers blijven gelukkig dan ook innoveren en zoeken naar het digitale gouden ei. Telegraaf geeft Bart Brouwers de ruimte om zijn droom van een hyperlokaal medium te realiseren en NRC durft het aan om twee twintigers op belangrijke posities te plaatsen voor de nodige vernieuwing.

De tipping point is nabij.

Advertenties

Responses

  1. tja, oud nieuws, om het maar samen te vatten.
    volgens mij wordt er weldegelijk geld verdiend met online uitgeven. alleen verkoop je niet zo zeer nieuws, maar andere zaken. en dat is nog steeds niet doorgedrongen.
    hoe blijf jij uniek, dat moet je uitbuiten. nieuws is hetzelfde, opinies niet. dus scherpere, extremere opinies zullen interessanter zijn, dan mayonaise opinies.
    het andere wat uitgevers moeten beseffen, is dat ze merken zijn en dat hun lezers eigenlijk hun kapitaal zijn. meer dan dat hun nieuws kapitaal is. de readers zijn belangrijker dan de writers. en ik zie nog weinig uitgevers die dat durven te omhelzen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: