Gepost door: Rebecca Rijnders | april 28, 2010

Ipad, U pad

Wat doen we met de iPad? Geen enkele uitgever zal zich deze vraag de afgelopen maanden niet op enigerlei wijze gesteld hebben. Ook al zouden ze er zelf niet op gekomen zijn, dan werden ze er toch min of meer toe gedwongen door de talloze berichten van andere uitgevers in binnen- en buitenland,  die – nog voordat iemand het apparaat überhaupt had aangeraakt – aankondigden content of applicaties te zullen lanceren voor dit magische apparaat, dat soms als langverwachte reddingsboei, dan weer als laatste nekslag voor traditionele printuitgaven werd aangekondigd.

Wall Street Journal en de New York Times stonden vooraan in de rij om hun innovatief vermogen te onderstrepen, in Nederland sprong de Telegraaf in de ring, op de voet gevolgd door Sanoma Digital. Het zijn ook met name de kranten- en bladenuitgevers die met de iPad eindelijk hun kans schoon zien om geld te verdienen met digitale content. Hoewel velen nu pogingen doen om geld te vragen voor hun websites, vrezen de meesten toch dat de verwende internetter dit niet zal pikken.

Maar zij menen dat Apple, die al eerder zowel de muziekindustrie als de mobiele wereld verraste met een nieuw verdienmodel, nu opnieuw een ‘disruptive’ speeltje op de markt heeft gebracht. Laten we vooral niet weer lijdzaam afwachten hoe anderen er met de buit vandoor gaan, zullen ze gedacht hebben. Die ‘reuzen iPod touch’ zal ons de wondere wereld van betaalde content binnenloodsen.

Laten we het hopen. Ook wij zijn er bij gebaat als de uitgeefwereld wordt opgeschud, al was het maar over erover te kunnen schrijven. Maar ook zij die de hype nog even aan zich voorbij laten gaan om te zien ‘wat de wereld gaat doen’ hebben het gelijk wellicht aan hun zijde en kunnen met hun strategie anderen weer inspireren. Zoals Christian van Thillo van de Persgroep stelt: “Tachtig procent van onze strategie is beslissen wat we níet gaan doen.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: