Gepost door: Rebecca Rijnders | april 28, 2010

Are you watching me?

Van alle dimensies van de mobiel, is locatie misschien wel de meest interessante. Het duwt ons gebruikers namelijk in een vreemde spagaat. Met het succes van netwerken als Twitter en Foursquare lijkt het soms alsof we 1984 van George Orwell aan het nabootsen zijn, uit eigen vrije wil. Het is niet Big Brother die actief onze sporen nagaat, maar wij zelf, die bijna dwangmatig laten weten wat we doen en waar we zijn. Big Brother, are you watching me?

Uiteraard ligt het wat subtieler,  maar het blijft ironisch hoe we ons enerzijds druk maken om privacy en anderzijds rustig twitteren dat we op vakantie gaan en het inbrekers daarmee – in theorie – zeer gemakkelijk maken.

Als het een ding bewijst, is het in elk geval hoe irrationeel en onvoorspelbaar wij mensen soms kunnen handelen. Dat maakt het ook zo moeilijk om te voorspellen welke producten of diensten wel of niet zullen aanslaan. Het verklaart ook het succes van de mobiele applicatie Appie van Albert Heijn. Daarmee is immers ingespeeld op bestaande behoeften, zo legt Jeroen Blaauw in het coverinterview van deze maand uit. Men heeft niet zomaar iets gegokt. Albert Heijn hoeft namelijk niet voorop te lopen en overigens ook geen geld te verdienen met een dergelijke dienst, en dat is natuurlijk een luxe positie.

(feb 2010)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: