Gepost door: Rebecca Rijnders | juni 28, 2009

Goeroemoe

Wat maakt iets kunst of literatuur? Ogenschijnlijk eenvoudige vragen waar academici, filosofen, schrijvers en kunstenaars al eeuwen over discussiëren. Wat beide in elk geval kenmerkt, is een zekere mate van originaliteit of unieke kijk op de werkelijkheid. Het moet ons immers kunnen inspireren of ontroeren. Of desnoods shockeren, maar in elk geval aan het denken of voelen zetten. Wat er uiteindelijk bij de grote massa populair wordt, is hier vaak een afgezwakte versie van, waar de scherpe kantjes vanaf zijn.

Iets vergelijkbaars vindt plaats met originele denkers. In de zakenwereld zijn tal van experts met bijzondere gedachten en nieuwe theorieën, niet in de laatste plaats in de internetindustrie. Maar wat maakt nu dat iemand door het grote publiek als goeroe wordt gezien? Welke bijzondere eigenschappen of daden zijn er nodig dat mensen grof geld neertellen om iemand een half uur lang te mogen aanschouwen? Over het algemeen zijn dit mensen die een of meerdere boeken hebben geschreven met een pakkende titel, die de tijdgeest goed weergeven. Zelden gaat het om echt nieuwe inzichten, meestal zijn het opinies of trends die al enige tijd sluimeren, maar waar deze slimme man of vrouw precies zijn vinger op weet te leggen en een fraai label op plakt.

En zo’n persoon vraagt dan gerust twee gemiddelde jaarsalarissen om daar een half uur over te komen praten en en passant schaamteloos zijn boek te promoten. Waarom? Omdat hij dit blijkbaar waard is; zo werkt de vrije economie nu eenmaal. Charisma is onbetaalbaar, zullen we maar zeggen, want vaak komt het hierop neer. Grote denkers met wellicht meer oorspronkelijke ideeën maar minder zelfvertrouwen en ‘performance’, kunnen zich dergelijke sterallures niet permitteren of zijn er eenvoudigweg niet toe in staat. Maar wat is nu echte waarde? Een interessante, originele visie hierop heeft Douglas Rushkoff, die bovendien bescheiden genoeg is om naar eDay te willen komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: